R8wikis uppfödarlista

Vill du komma med på listan? Läs regler för uppfödarlistan
Tycker du att någon saknas på listan? Vi lägger bara in uppfödare som anmäler sig till listan.
Vill du som uppfödare ändra på något på listan? Använd kontakt-formuläret i menyn till vänster
eller registrera dig på r8wiki så kan du ändra själv.

Köpa råtta? Läs här först

För uppfödare finns också r8uppfödarkalender.

Observera att vi på r8wiki inte gör någon bedömning av de uppfödare som står på listan, alla som anger den information som krävs kommer med på listan. Vi anser att det är upp till varje köpare att avgöra huruvida den uppfödare man köper från är seriös eller inte, till exempel genom att läsa och ta till sig den information som finns här.

Vi gör heller inte någon aktiv kontroll av ifall en uppfödning fortfarande är aktiv eller inte (vi har inte resurser att följa upp regelbundet).

Symboler
REGGAD Uppfödaren är registrerad i SRS
REGGAR Uppfödarens råttor registreras i SRS
Symbolernas utseende är tillfälligt, kommer att bytas mot snyggare

Svenska län

Blekinge län

Bellonas råttor
Gisela Jonsson
Karlskrona
Uppfödningen har funnits sedan våren -05 då jag tog min första kull.

Min uppfödning är småskalig med 1-2 kullar per år, pigga, sociala och kontaktsökande råttor ur den svarta gruppen.

Reser regelbundet till Alfta i Hälsingland.

Dalarnas län

Gotlands län

Gävleborgs län

Terato's
Sara Östlund

Jag hade min första kull i November 2010 men planerandet av min uppfödning har pågått betydligt längre än så.

Det började med råttan Matilda, eller Redefine som hon hette i stamtavlan, född i Maj 2008, en hona med danska rötter. Det är nog den vackraste råttan jag någonsin haft, en ba ambk dumbo med en yttepyttepannfläck.

Men det var inte detta faktum som satte igång mina tankar på att föda upp råttor på allvar utan det var just Matildas fantastiska sällskapstemperament och främst av allt flockduglighet som väckte sådan fascination hos mig. Hon var dessutom mjuk som gelé och så följsam och vänlig, trygg och nyfiken. Jag tänkte att "så här ska råttor vara, jag vill göra fler!".

Det blev aldrig några ungar efter Matilda men hennes bror, som hade samma vänliga temperament fick hösten 2009 en underbar kull tillsammans med en fantastisk hona med grossistbakgrund.

Jag letar avelspartners i alla miljöer, eftersom jag har en väldigt särskild inriktning på vad jag vill ha i temperamentväg så blir ungarnas stamtavlor aningen brokiga. Det finns massvis med roan och färgmixer och "skit" i linjerna jag utgår ifrån. Jag trodde när jag började att det skulle vara enkelt att "bara avla på temperament och hälsa" men det visade sig vara helt fel. Ibland tror jag nästan att det till och med kan vara svårare..

Min plan är att registrera uppfödningen i SRS, jag ska bara försöka få fram något som jag kan ställa ut under provåret. Jag föredrar tickade varianter och det finns väldigt mycket mink i linjerna jag utgår ifrån så troligtvis är det där någonstans jag kommer att hamna inriktningsmässigt men det är som sagt sekundärt, det som intresserar mig är tamråttans sällskaps- och flocktemperament.

Omfattning 1 kull per år, ca

Inriktning; Flockegenskaper och Sällskapstemperament

Hallands län

Jämtlands län

Jönköpings län

Vintaz REGGAR REGGAD
Melissa Jonsson
Jönköping

Jag har haft råttor sen 1999 men planerna för avel kom inte förs runt 2007 och sen dess har drömmen äntligen blivit sann.
Efter många års planerande, studerande och vänta in rätt tillfälle så startade jag upp min uppfödning 2012.
Jag ser en framtid med råttor som har bättre livskvalité, bättre hälsa och längre livsläng men vägen dit är lång och jag är beredd att kämpa hårt.

Jag förbehåller mig rätten att neka köpare om allt inte känns hundra. Att ta fram liv är ett livslångt ansvar även efter att dom har flyttat till sina nya människor så vill jag ha fortsatt kontakt. Råttorna har alltid rätt till sin talan att få rätt människa, läs all information jag begär på hemsidan vid intresse.

Jag tar 1-3 kullar per år med reservation för variation.

Mock Mink samt Beige förekommer mest men min avel går lite ut på färger då hälsa och temperament alltid är prio ett för mig. Mina råttor har höga krav på sig för att kunna få bli föräldrar, Något jag även ställer på de som vill avla vidare på mina råttor.

Information om köpavtal och mer kontaktalternativ finner ni på hemsidan.

Kalmar län

Kronobergs län

Norrbottens län

Rebellions Rattery REGGAR
Amanda Fjordell
Piteå

Jag har länge drömt om att börja föda upp då jag alltid varit intresserad av genetik, och har länge planerat vad jag ville åstadkomma. Hösten 2011 bestämde jag mig för att ta tag i situationen och började leta efter potentiella avelsråttor. I januari 2012 hittade jag 2 underbara systrar som visade sig ha "allt det där" plus lite till. I mars lyckades jag även hitta två fantastiska hanar, halvsyskon. I juni 2012 blev en olyckskull till, två av mina 6 honor smet in till hanarnas bur, men bara en hona blev dräktig. Denna hona var min fantastiska Aili som verkligen lyckades med sina 10 fina ungar. Jag behöll 2 av dessa ungar, en hona och en hane. De har utvecklats väldigt fint, och jag är väldigt stolt även om det inte riktigt var min förtjänst! Den 9/1 2013 tog jag min första planerade kull, och det var väl egentligen det riktiga startskottet för min uppfödning.

0-4 kullar per år

Tecknade varianter så som bläsade ambk och variegated i färgerna black, blue och mink.

Skåne län

Daydreams Råttuppfödning
Camihlle Eringsmark
Malmö
Har haft ormmatsräddningar och omplaceringar sedan -99, uppfödarråttor sedan -06. Avlat sedan februari -07.

Har nyligen helt lagt ner färgavel och sysslar bara med hälsa och temperament, dyker dock ändå upp massa russian blue här då de flesta av mina råttor bär på ru bl. Även dumbo och rex dyker upp från och till.

Tar 3-6 kullar per år.

För att köpa råttor av mig ska man ha ett brinnande råttintresse och engagemang. Man ska ha tid, alltid vilja lära sig mer, och sätta sina djur före allt annat. Man ska även förstå vikten av att hålla uppfödaren uppdaterad om allt möjligt som gäller råttorna.
Rent konkret kräver jag att man ska vara över 18 år och ha tid, plats och framtidsplanering som inkluderar råttorna, samt buffert ifall de blir sjuka. Jag säljer inte råttor till reptil ägare eller till personer på djurbruksskolor. Jag säljer inte heller råttor till avel om det inte är uppfödare som jag känner väl och samarbetar med.

Jag är noga med var mina råttor hamnar och har en ordentlig genomgång med alla mina köpare. När man köpt råttor från mig har man självklart livslång support från mig och kan kontakta mig om allt man undrar över.
Köper man råttor från mig förbinder man sig att lämna tillbaks dom utan ersättning om man av ngn anledning inte kan ha kvar dom.

Zon's REGGAR
Cindy Fransson
Sjöbo
Skaffade råttor för ca. 5 år sedan, och eftersom jag är väldigt avelsintresserad sedan innan var steget inte långt till att börja föda upp råttor. Tog min första kull 2008.

Försöker hålla mig inom non-agouti gruppen, utan någon spec inriktining på färg. Temperament kommer före.
0-3 kullar/år

Stockholms län

Eloize REGGAR
Eloise Abrahamsson
Södertälje

Uppfödningen började i mitten av 2001 med black Hoodeds och Black Roans. Försökt sedan dess att få fram friska och trevliga roans.

1-5 kullar per år
Ev. inriktning : Roan främst, men kommer även nu ge mej in bland lite andra färger.

Nicciz REGGAR
Maria Nilsson
Stockholm
Uppfödningen har funnits sen 2008, 4-6 kullarom året.
För mer information och köpvillkor se hemsidan.

Russian blue är det jag kommer göra provåret för. Andra färger i svarta gruppen och olika teckningar samt rex och dumbo förekommer.

Faviarde
Viola
Stockholm

Nystartad råttuppfödning, liten skala. Slät, teddy, rex, fuzz (dumbo)

Södermanlands län

Tinas Råttuppfödning REGGAR
Christina Bierfeldt
Näshulta (Eskilstuna)
Startade uppfödningen 2009 så jag är ny på detta område men lär mig nya saker hela tiden.
Mitt mål med råttuppfödning är att få pigga friska och sociala råttor, i olika färger.

Mer info om köpvilkor och annan info finns på min hemsida (adress under kontaktuppgifter).

Dumbo & Toppörade släthåriga i olika färger. Pigga friska och sociala är det viktigaste kommer även föda upp Rex råttor men måste först hitta en lämplig avelsråtta för det..

Arinella´s REGGAR
Gerodean "Grodan" Elleby
Bettna
Arinella´s grundades 1985 när jag tog min första råttkull. Jag hade då redan ägt råttor i några år. Arinella´s var registrerad i SRS mellan juni 1988 och april 2009. Jag avsade mig mitt uppfödarskap självmant. Idag har jag funderingar på att bli registrerad igen. Jag har skickat förfrågan till SRS hur det skulle gå till och får sedan se vad styrelsen svarar.
Uppfödningen har varit aktiv under alla år. Mellan 2009 och 2012 har den varit lugn med endast ett fåtal kullar pga strulig livssituation.

2-7 kullar om året

Harmoniska, trygga, sociala och flocksmarta sällskapsråttor i Graphite. Dumbo och Rex förekommer. Just nu endast från svarta gruppen. Ev inriktning Hooded.

Uppsala län

Rackarns Råttor
Paula Blomberg
Uppsala
Uppfödningen har funnits sen januari 2007. (Första parningen gjord dec- 06, alltså)

Antalet kullar/år beror på tillgången till bra avelsmaterial. Gissningsvis omkring 3-6 kullar /år.

Uppfödningen syftar till att producera friska, pigga, sociala, godhjärtade och aktiva, toppörade råttor i färgerna blue, blue agouti, graphite och opal. Som väldigt välkommen bonus får jag då också agouti och black :). Dock är aldrig färg viktigare än hälsa och temperament.

Den som vill köpa råtta av mig MÅSTE läsa sidorna Rackarns råttköpare och Rackarns råttuppfödninghemsidan. Där kan du också följa avelsarbetet och se när det är kullar på gång. Observera att jag inte tillämpar kösystem, utan tar upp intresseanmälningar per kull.

Då jag i april 2009 lämnade SRS, registrerar jag inte längre råttorna, men du får alltid med en ordentlig, undertecknad, stamtavla.

Värmlands län

Västerbottens län

Sockerråttan's REGGADREGGAR
Anna Maria (Mia) Gunnerhell
Malå, Södra Lappland, Västerbottens inland

Inriktning: släta, rexade, dumbo, toppörade, amber, agouti och svart.

Antal kullar per år: 1-3 kullar Lite olika beroende på vilket avelsmaterial jag har!

Jag säljer gärna till nybörjare och avel enligt överenskommelse.

Västernorrlands län

Västmanlands län

Cosmonitas tamråttor
Anu Söllvander
Västerås
Första kullen föddes i september 2006 efter att jag haft sällskapsråttor ett tag. Blev så fäst vid råttor som husdjur så att jag ville föda upp själv.

3-5 kullar per år, främst inriktat på temperament och hälsa.

Zickans REGGAR
Victoria Widerkrantz
Surahammar
Första råttan kom 99 och tog kullar då men mindre seiöst. Sedan hjälpte jag en kille sälja lite av sina råttor en tid och började samtidigt på sidan av med mer seriöst runt 03/04. Har sedan dess jobbat för att bli bättre och haft kullar varje år. Men har även haft div problem och dumheter. Dock slut på det nu.
Kommer bli hårdare på mig själv och sätta högre krav. Ställa ut råttor och söka mer info, hoppas att mer fastnar ;-)

Jag har krav på köparen men är inte omöjlig och full med massa regler. I det stora hela är det viktigast att djuren sköts rätt.
Djur ifrån mig är alltid välkommen tillbaka vid problem. Jag finns alltid att nå vid problem och frågor.
Säljer till minderåriga mot några små krav så jag vet att djuren kommer skötas bra.
Min dörr står öppen för besökare och jag döljer inte problem i mina linjer om man vill veta så är det bara att fråga.
För att få ut det mesta så tar man frågor via mail/msn eller på ett papper. Adhd barn och kan till och från vara lite snurrig,glömsk och tappa tråden.

2-7 kullar/år
Blue, black, cinnamon, burmes osv. Mest dumbo, slät o rex, Förekommer velveteen, toppörat.

Annica Johansson REGGAD
Skinnskatteberg
Uppfödningen har funnits sen 1994

Amber champange agouti black

Västra Götalands län

Silverråttan´s REGGAR
Maria Lundqvist
Mölnlycke Härryda kommun

2007 började min sambo med råttuppfödning för våra ormar, när ormarna såldes (2008) tog jag över uppfödningen och bytte linje, införskaffade nya djur från kända uppfödare, för att jobba på att få fram friska djur med ett bra psyke både mot sina människor och sina flockmedlemmar. Tror på stora flockar (ca 12-15 individer i varje flock) bra mat och trygg omgivning ger glada och friska djur, med en social begåvning. 2008 tog vi bara en kull, men flera kullar är planerade under 2009.

0-5 kullar om året, beroende på avelsmaterial

Blue, mink, chockolat, black, roan kan förekomma med. Toppörade och dumbo.

Örebro län

Östergötlands län

Andra länder

Danmark

Finland

Norge

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License