Torrfoder

Hemmablandad

En hemmablandad torrfoderblandning bör enligt svenska rekommendationer ha en bas som består av de fyra sädesslagen (vete, råg, korn och havre). Om det är flingor, kross eller hela korn spelar inte så stor roll.

Många använder t.ex. Axa Grynblandning, Saltå Fyrkornskross eller någon müsli utan tillsatt socker (t.ex. Frebaco Müsli Lätt, eller Änglamarks basmüsli) som grund för torrfodret. Müsli med torkad frukt som t.ex. russin bör undvikas då frukten innehåller en stor andel socker.

Basen ska stå för ca hälften av torrfoderblandningen.
Till detta kan man även lägga i andra ingredienser, och anpassa efter råttornas ålder, hälsostatus och behov.

Exempel på bra ingredienser:

  • Bovete (helt eller puffat)
  • Quinoa
  • Hirs (skalad eller oskalad)
  • Dinkel (korn, flingor)
  • Vetegroddar
  • Oskalat sesamfrö
  • Sockerfria frukostflingor (t.ex fiberberikade cornflakes, havrekuddar etc)
  • Puffat ris
  • Osockrat puffat vete och andra sädesslag
  • Pumpafrön (utan salt)
  • Torkat kött eller lever
  • Hampfrö

Undvik:

Feta frön och nötter, som solrosfrö
Bör undvikas eftersom de innehåller massor av energi och råttorna blir lätt överviktiga. Mindre mängder är bra att ge till råttor som växer, är dräktiga eller underviktiga, men välj sorter som innehåller mycket näringsämnen t.ex oskalat sesamfrö eller pumpafrön. Övriga frön och nötter är bäst att ge som godis för att försäkra sig om att råttorna inte får för mycket. Ge gärna nötter med skal så får tänderna jobba!
Linfrö
Innehåller visserligen omega-fettsyror, men också ett ämne som omvandlas till cyanid (gift) i kroppen. För människor rekommenderas det inte att äta mer än en msk om dagen eftersom överdriven konsumtion kan ge allvarliga skador. För råttor är det svårt att veta vad som är lagom och därför är det säkrast att undvika helt. Ge hellre råttorna fet fisk.
Torkad frukt
Särskilt sk. "naturgodis" och bananchips är ofta populärt hos råttor, men innehåller enorma mängder socker och kalorier, men relativt lite näringsämnen. Ofta är den torkade frukten både sötad och preparerad med hälsoskadliga tillsatser (t.ex svaveloxid som får frukten att behålla färgen vid torkning). Bananchips är ofta friterade innehåller mer kalorier än gott och blandat! Ska du ge råttorna torkad frukt, torka själv eller leta reda på naturell, ekologisk torkad frukt på hälsokosten. Eller ännu hellre- ge råttorna färsk frukt direkt.
Sojaprotein, t.ex sojamjöl eller sojaflingor
Är rikt på fullvärdigt protein men även ämnen som påminner om det kvinnliga könshormonet östrogen vilket misstänks kunna orsaka juvertumörer hos honråttor. Var försiktig och ge det inte för ofta.
Torkade råa linser och bönor
Linser och bönor innehåller skadliga ämnen och ska alltid tillagas antingen genom kokning eller groddning innan dom ska ätas av vare sig människor eller råttor.
Färgglada torkade "grönsakskroketter"
(eller liknande som man kan köpa på lösvikt på zoobutiker.) Mycket är fullt av färgämnen och tillsatser men innehåller lite näring. Kolla innehållsförteckning! Pellets för kanin och marsvin är inte heller bra för råttor.

Färdigköpta foder

Vanliga gnagarblandningar från mataffären eller zoobutiker är inte bra råttmat, eftersom de är mer anpassade för kaniner och marsvins behov vilket skiljer sig helt från råttors. Det finns även färdiga foder speciellt för råttor som man kan hitta i zoobutiker men även dom har fel sammansättning och är ofta för feta/kaloririka eller innehåller massor av onödiga tillsatser.

Katt-och hundmat har också fel sammansättning och passar inte för råttor. Hundar och katter har helt andra näringsbehov än råttor och fodret innehåller ofta för mycket protein och salter. Däremot kan man blanda i det som ett komplement i sitt hemmablandade foder eller ge det som godis. Hundmat är bättre än kattmat.

Man kan också höra talas om råttpellets. Det som avses är den typ av pellets som används till försöksdjur i laboratorier. Dessa pellets är stora, fingertjocka och några centimeter långa. Fördelen med dessa är att det är gjorda för att innehålla alla näringsämnen så råttorna inte kan sortera bort de frön som de inte tycker är goda. Med olika grynblandningar finns risken att råttorna bara äter "godiset". Det finns dock andra kommersiella pellets som man kan köpa i zoobutiker men det finns risk att dessa inte är av tillräckligt hög kvalité samt innehåller tillsatser, och därför ska man försöka hitta sk. Labbpellets om man är intresserad av att ge sina råttor det.

Om man har problem med att ens råttor petar ut godbitarna ur foderblandningen kan ett alternativ till köpta pellets vara att mixa det hemmagjorda torrfodret i en matberedare tillsammans med en banan eller avokado till en smulig deg. Smula degen till lagom bitar på en plåt och torka i halvöppen ugn på låg värme (under 50C) under natten tills det blir hårt.

Det bästa är såklart att ge råttorna en så blandad kost som möjligt, även när det gäller torrfodret.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License