Avel på husky/striped roan

Roan dök första gången upp 97 i Sverige och det var då en ovanlig teckning. Förmodligen var det labbråttor från Tjekoslovakien som kom hit och la grunden till dagens Roan. Tyvärr var det inga friska, långlivade djur och ingen noggrann avel skedde på dem. Så det finns en del problem kopplade till teckningarna. De lever oftast inte lika länge, deras blodkärl kan spricka, hjärnblödning är inte ovanligt, de får tumörer, de rosslar och imunförsvaret är inte det bästa. Det har börjat bli bättre men det finns fortfarande en lång väg kvar och därför ska man vara särskilt noga vid avel på dessa varianter.

En roan paras aldrig med en roan i början!
Ska du starta upp en uppfödning med roan så parar du lämpligen en gammal roanhane på 1½, gärna 2år med en hona med känd, bra stam. Bär hon inte på roan kommer du inte få det i första generationen men det får man vara beredd på om man vill avla roan på ett seriöst och ansvarsfullt sett. Ur den kullen parar du sedan en hona med en annan gammal roanhane. Nu dyker det förhoppningsvis upp roan. Sedan fortsätter du på samma sätt och avlar in råttor med bra stam i din roanlinje.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License