Rattans liv
Födelsen

Råttor föds nakna och blinda. Men på morrhåren som de ändå har kan man se om de är släta eller rexade.

Dag 13

Nu öppnar de ögonen och börjar komma fram och äta fast föda. Ibland kan de göra det lite tidigare, om mamman tar in mat till dem i boet.

Vid 4 veckors ålder

Dags att dela man på honor och hanar, eftersom råttor blir könsmogna från ca 5 veckors ålder, och de alltså kan göra nya bebisar medan de själva är det. Inte önskvärt.

5 veckor

Från den dag då bebbarna fyller 5 veckor kan råttungarna få börja flytta hemifrån enligt SRS rekommendationer. De bör då väga minst 80 gr. Oftast väger de mer. Detta är beroende på hur duktig mamma och ägare de har, och hur stor kullen var.

Omkring 7 månader

Nu infaller råttans "tonårsperiod". För vissa går den helt obemärkt förbi, andra blir trotsiga och en del kan tom börja bitas eller bli allmänt retliga. Det är mindre risk för detta om råttan kommer från medveten avel, men även då kan det dyka upp "måndagsexemplar".

Livslängd

Man brukar säga att en tamråtta lever ca 2 år. Tyvärr är det ett sjukdomsdrabbat djur, så det kan ibland bli kortare, ibland betydligt kortare. Vanliga sjukdomar är exempelvis livmodersinflammation, cancer och olika sjukdomar i luftvägarna. Men en råtta kan,om den får ha god hälsa och om den får god skötsel, bra mat, mycket kärlek och förstås KOMPISAR leva både 3, 4 ja tom 5 år!

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License