Färskmat

Råttor är omnivorer (allätare) precis som vi människor och deras näringsbehov är liknande. Man kan därför förenklat säga att råttor ska äta den mat som vi människor "bör" äta; nyttigt och varierat med så lite socker och andra onödiga tillsatser som möjligt. Tänk på att råttors kroppar är mindre än våra och onyttigheter påverkar dom snabbare än dom påverkar dig. Var därför extra noga med vad du lägger i matskålen om du vill ha friska långlivade råttor!

Färskmaten bör (precis som tallriksmodellen) bestå av följande delar:

  • Något kolhydratrikt - t.ex. potatis, ris (gärna råris) , pasta (gärna fullkorn)
  • Något proteinrikt - t.ex. kött, fisk, ägg, bönor
  • Grönsaker och frukt - t.ex. rotfrukter, broccoli, bladgrönsaker

Blanda gärna 3-4 olika ingredienser från dom olika grupperna vid varje utfodringstillfälle och variera ofta för att försäkra dig om att råttorna får i sig allt dom behöver. Mängden beror bland annat på råttornas ålder, men ungefär motsvarande råttans huvud kan fungera som tumregel. Unga råttor som växer och dräktiga honor behöver oftast extra mat, många väljer att köpa barnmat på burk. Gamla råttor kan få svårt att äta och även där är barnmat ett bra alternativ (om man inte orkar mosa maten med mixer).

Kött, fisk och annan proteinrik mat behöver man inte ge varje dag men ändå ett antal gånger i veckan. Var särskilt noga med att se till att unga råttor får i sig protein. Råttor bör få äta animaliskt protein! Många ger råttor helt vegetarisk/vegansk kost vilket inte är ultimat för råttor som i naturen äter kött, insekter och as för att kompensera för sitt proteinbehov. Tänk på att en råtta till skillnad från människor inte kan äta kosttillskott, och en näringsbrist kan vara svår att upptäcka i tid. Baljväxter och nötter/frön är bra proteinkällor för människor men baljväxter misstänks kunna öka risken för juvertumörer på råttor och ska därför ges sällan, särskilt till honor. Nötter och frön innehåller mycket fett och kan därför heller inte utgöra någon större del av en råttas proteinbehov. Har man svårt för att hantera kött kan ekologisk barnmat med kött samt kokt ägg vara bra alternativ.

Oftast kan man ge råttorna rester av den mat man ätit själv, så länge som det inte är hårt stekt, starkt kryddat eller väldigt fett. Ibland kan det vara bättre att plocka ut lite ingredienser innan man tillagar det och ge det rått. Att göra storkok och frysa in portioner är ett bra sätt att ha något att ta av de gånger man inte har vettiga rester att ge råttorna (t.ex. om man själv ätit pizza eller liknande "onyttig" mat). Ärtor och majs är också praktiskt att ha i frysen för de tillfällena. Kom dock ihåg att de är att räkna tilll kolhydratgruppen ovan, då de är väldigt kolhydratrika.

Tänk på att råttor är vanedjur. Särskilt unga råttor kan vara väldigt kräsna och rata sådant som det inte tycker är gott, och föredrar feta och söta smaker. Det är också en överlevnadsstrategi eftersom ett djur som är allätare inte kan veta om den nya maten är giftig eller inte. Men precis som med småbarn gör man dom en otjänst om man bara låter dom äta sin favoritmat hela tiden. Det kan kännas elakt att servera sina råttor nyttig mat som dom inte tycker om, men råttor vänjer sig snabbt vid ny föda och det som ratas ena dagen kan vara mums nästa. Det gäller att vara envis och lära sina råttor sunda matvanor samt att variation inte är farligt.

Mat att undvika

Råttor bör som sagt inte äta onyttigheter som mycket fet, söt eller hårt stekt mat, inte heller sådant med mycket tillsatser. Man bör också undvika starkt kryddad mat. Mejeriprodukter bör inte ges till råttor som inte är vana vid det eftersom de kan bli dåliga i magen (precis som laktosintoleranta människor).

Sådant som är direkt giftigt och aldrig ska ges är:

  • Lutfisk
  • Mögelost
  • Rå sötpotatis
  • Skalet och kärnan på avokado
  • Grönt potatisskal och "ögonen" på potatis
  • Kärnor på stenfrukter (plommon, körsbär, persikor osv)

Var även försiktig med:

  • Baljväxter (stora mängder misstänks orksaka juvertumörer hos honor)
  • Mango och citrusfrukter (misstänks orsaka cancer hos hanar)
  • Orostade jordnötter och råa, torkade bönor (får blodceller att klumpa sig, hindrar nedbrytning av protein och stärkelse samt förstör vitamin A)
  • Gröna bananer (hindrar nedbrytning av stärkelse)
  • Rå kronärtskocka (hindrar nedbrytning av protein)
  • Rå rödkål och brysselkål (förstör b-vitaminer)
  • Rabarber (innehåller oxalater som kan orsaka njursjukdomar eller död)
  • Torkad majs (misstänks innehålla svamp som orsaka cancer)
  • Kolsyrade drycker (råttor saknar förmågan att rapa och kolsyra orsakar därför magknip)

En annan sak som kan vara värt att nämna i det här sammanhanget är att choklad (som ju är giftigt för hundar) inte är direkt skadligt för råttor. Däremot innehåller det mycket fett och socker och ska av den anledningen ges med förnuft. Det är dock ingen fara om råttan råkar få i sig en bit.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License